The China Challenge: Impact of the politicised business environment on Dutch companies in China

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met auteur Ardi Bouwers:

+31 6 2323 4404
ardi@chinacircle.nl
www.chinacircle.nl

Het LeidenAsiaCentre heeft een onderzoek gepubliceerd, uitgevoerd door China Circle en Krijger & Partners, naar de gevolgen van het politiserende Chinese economische klimaat voor Nederlandse bedrijven die zaken doen met China. China’s opkomst en toenemende assertieve houding in zowel de economische als politieke sfeer hebben gevolgen voor Nederlandse ondernemingen. Onder leiding van Xi Jinping raken politiek en ideologie in China bovendien steeds verder vervlochten met de economie. Dit maakt het voor Nederlandse bedrijven, die in het algemeen China nog steeds zien als een heel belangrijk handelsland met veel kansen, lastiger om zich afzijdig te houden van politiek gevoelige kwesties. Klik hier om het (Engelstalige) rapport te openen.

The research report is based on a comprehensive review of scientific studies, business papers, and journalistic sources, as well as a series of individual semi-structured (often confidential) conversations with senior Dutch business representatives. After analysing the geopolitical, Chinese and European Context, authors Ardi Bouwers and Alex Krijger discuss concrete experiences of Dutch companies in China, adding a new dimension to existing literature. The central argument adopted by this research paper is that a separation of business and politics has become untenable when doing business with China. In the Dutch proverb, the merchant prefers to leave politics to the preacher. However, this approach is proving increasingly difficult with regards to present-day China. Furthermore, the authors conclude that that Dutch business would welcome additional coordination, guidance, and support from government, employers’ organisations and other professionals.

This report offers many concrete examples of the experiences of Dutch business people in China and concludes with a China Checklist which might serve as a guide for Dutch companies that operate in China.

An interview with the authors in which they discuss their main findings in Dutch can be viewed here: