Terugblik Azië Café

[:nl]

Het China Network Guanxi heeft een interessant verslag geplaatst over het afgelopen Azië Café van 20 april.

Verslag geschreven door Guanxi

De setting van het Azië Café op donderdag 20 mei kon niet beter: in de zonnige botanische tuinen van de Hortus in Leiden, gevuld met een overvloed aan Aziatische bloemen en planten, spraken twee experts over regionale samenwerking in Azië op macro- en microniveau. De inhoud en de aanwezigen maakten dit café georganiseerd door LeidenAsiaCentre, China Netwerk Guanxi en de Japanse Alumni Kai tot een interessant evenement.

Financiële competitie of samenwerking?

Jue Wang, universiteitsdocent en onderzoeker aan Universiteit Leiden, zoomde in op de ADB en de AIIB, twee ontwikkelingsbanken in de Aziatische regio. Waar ADB (Asian Development Bank) geïnitieerd is door Japan, is de recent opgerichte AIIB (Asian Infrastructure Investment Bank) een Chinees initiatief. De twee banken lijken concurrenten van elkaar te zijn en het verhaal wil dat ze staan voor de moeilijke relatie tussen Japan en China. In haar presentatie liet Jue Wang zien dat het niet altijd is zoals het lijkt.

Jue Wang legde uit hoe AIIB de werkwijze van de ADB juist overneemt in de opzet van de jonge AIIB. Hoewel de AIIB een minder complexe en verbeterde versie van de ADB zou moeten worden, is China volgens Jue Wang niet ontevreden met de structuur van de ADB en de positie die het land daar inneemt. In vele opzichten profiteert China van de ADB-samenwerking binnen de regio.

Dit wordt onderstreept wanneer Jue Wang inzoomt op de standpunten van de ADB en het stemgedrag van de individuele leden China, Japan en de Verenigde Staten. Het blijkt dan dat Japan en China het in vele gevallen eens zijn en de Verenigde Staten een afwijkend standpunt inneemt.

Regionale handel in de praktijk

Waar Jue Wang sprak over de regionale samenwerkingen op macroniveau, presenteerde Weiping Mao zijn ervaringen op microniveau.

Weiping Mao is business manager Noord-Azië binnen het familiebedrijf Rijk Zwaan. Dit bedrijf, dat zich concentreert op het ontwikkelen, produceren en leveren van groentezaden, maakte in 1995 haar entrée op de Aziatische markt. In eerste instantie betrof dit Japan, maar Rijk Zwaan is inmiddels ook al jaren actief in China en Korea.

Weiping Mao deelde enkele belangrijke ervaringen van Rijk Zwaan op deze markten. Hoewel de regelgeving in de Aziatische regio volgens hem uitdagend is, is het zeker mogelijk om snel voet aan de grond te krijgen: “Maak een langetermijnplanning en vorm een team van specialisten. Zorg ervoor dat u het bedrijf organiseert rond de belangen van de consument, niet rond uw eigen standpunt.”

Rijk Zwaan is inmiddels een belangrijke speler geworden in de regio. Het zijn enorme aantallen ‘kleinschalige boeren’ in China die de producten van het bedrijf gebruiken, ook wordt Rijk Zwaan benaderd door grote medespelers in de zaadveredeling met de vraag hoe hun succesvolle aanpak in elkaar steekt.

Het interessante inzicht rondom de financiële banken in de regio Oost-Azië gecombineerd met de eigen ervaring van het bedrijf Rijk Zwaan, maakte het een interessant Azië Café voor een gevarieerd publiek. Door de samenwerking tussen LeidenAsiaCentre, China Netwerk Guanxi en Japanse Alumni Kai was het publiek divers. Met dank aan de gastvrijheid van LeidenAsiaCentre in de Hortus Botanicus, konden de aanwezigen onder het genot van een hapje en drankje napraten in de prachtige Oranjerie.

Foto’s gemaakt door Tess Kamphorst

Bekijk alle foto’s via deze link

[:]

Want to share? Choose Your Platform!

Published On: April, 2017