[:nl]Save the Date 9 november: China’s rol in internationale onderzoeks- en onderwijssamenwerkingen[:]

[:nl]Op 9 november presenteert het LeidenAsiaCentre zijn onderzoeksrapport naar de betekenis van Europees-Chinese wetenschappelijke en onderwijssamenwerkingen.

Hoofdvragen bij dit onderzoek dat in februari jl. van start ging waren:

  • Welke doelstellingen kent de Chinese strategie voor onderzoek en hoger onderwijs en hoe vertaalt zich dat in de manier waarop Chinese partnerinstellingen samenwerking zoeken?
  • Welke problemen ondervinden Europese instellingen in die samenwerking?
  • Welke risico’s zijn er bij die samenwerking en hoe kunnen we die risico’s het hoofd bieden?
  • Wat zijn de belangrijkste voordelen van samenwerking met Chinese partners?

 

Op basis van 60 diepte-interviews met beleidsmakers, vertegenwoordigers van onderwijs- en onderzoeksinstellingen uit m.n. Nederland, China, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen en analyses van beleidsdocumenten worden deze vragen beantwoord. Het rapport doet tevens concrete aanbevelingen om de samenwerking te verbeteren.

Aan dit onderzoek is door een team van vier onderzoekers van het LeidenAsiaCentre sinds februari 2018 gewerkt. Zij werkten daarbij samen met The Hague Centre for Security Studies en Prof. Marijk van der Wende van de Universiteit Utrecht, die onderzoek doen naar verwante thema’s.

Naast een presentatie van de resultaten van het onderzoek zal er tijdens de bijeenkomst ruimte zijn voor discussie  en het uitwisselingen van ervaringen. Aanmeldingen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. U ontvangt een bevestiging van uw inschrijving.

 

Onderzoeksteam:

Prof. Dr Frank Pieke (UL en Mercator Institute for China Studies), Dr Ingrid d’Hooghe (UL), Annemarie Montulet (KNAW) en Marijn Wolff (LAC)[:]

Want to share? Choose Your Platform!

Published On: October, 2018