Loading Events

Het 14e Vijfjarenplan benadrukt het stimuleren van de binnenlandse Chinese vraag en buitenlandse investeringen en export. Als er een nieuw accent komt te liggen op ‘buy Chinese’, wat betekent dit dan voor de slagkracht van buitenlandse bedrijven actief in China? Blijft er voldoende ruimte voor hen om aan te sluiten bij wensen van de Chinese middenklasse? En is er een verband met de recente Chinese kritiek op buitenlandse modebedrijven? Is dit een voorbode voor andere industrieën? Wordt voor bedrijven de balanceeract tussen MVO-naleving en politieke neutraliteit steeds moeilijker?

In dit online China Café gaan wij samen met een panel van (ervarings-)deskundigen en het publiek in op deze vragen. We proberen de motivatie achter de strategie van het 14e Vijfjarenplan te begrijpen, en in kaart te brengen hoe dit duale karakter zowel knelpunten als mogelijkheden creëert voor buitenlandse bedrijven. In het bijzonder willen wij ons richten op de vraag hoe Chinese gekrenkte gevoelens en bewustwording de buitenlandse mode en textielindustrie beïnvloeden.

Registreren kan via de link bovenaan de pagina.

Om een idee te krijgen van doelstellingen, effecten en gevolgen, worden wij bijgepraat door (onderaan de pagina staan uitgebreidere bio’s):

  • Manya Koetse, expert op het gebied van sentimenten en invloed van de Chinese sociale media
  • Bei Wang, consultant voor Europese mode/luxe merken in China
  • Jan-Emile van Rossum, hoofd economisch netwerk van de Nederlandse ambassade in China
  • Femke den Hartog, manager corporate social responsibility Inretail

Het evenement wordt gemodereerd en georganiseerd door Lilian Kranenburg en Joke Bruynzeel van het China Café dat sinds dit jaar onder de vlag van et LeidenAsiaCentre wordt georganiseerd. Klik hier voor de China Café omgeving op onze website.

Zie hier een video van South China Morning Post over dit onderwerp:

 

Manya Koetse
Manya Koetse is een China-kenner en social-trendwatcher, alsmede de hoofdredacteur van What’s on Weibo, een internationaal goedbezochte nieuwssite die inzichten geeft in de trending topics & digitale ontwikkelingen in China. Zij is zowel sinoloog als japanoloog (MPhil Universiteit Leiden), en woonde langere tijd in China. Tijdens haar studie in Beijing (Peking University), de stad die haar ‘tweede thuis’ werd, raakte zij geïnteresseerd in de digitale cultuur en de opzet van sociale media in China, die de afgelopen tien jaar een stormachtige transformatie hebben doorgemaakt.

 

Bei Wang
Bei Wang is mede-eigenaar van FIVE Degrees, digital strategie agency die westerse bedrijven helpt hun verhalen te vertellen, hun merken te promoten en hun producten en creatieve diensten aan de Chinese consument te verkopen.

 

 

Jan-Emile van Rossum
Jan-Emile van Rossum werkt op de Nederlandse ambassade in Peking als het hoofd van het economisch netwerk in China. Al zijn hele carrière lang helpt Jan-Emile het Nederlandse bedrijfsleven met internationaal te groeien en met investeringen aantrekken naar Nederland. Eerder deed hij dit in Centraal- en Oost-Europa, de vroegere Sovjet-Unie en was hij geplaatst in Tokio en Washington DC.

 

Femke maakt korte metten met MVO-fabeltjes | INretailFemke den Hartog
Femke den Hartog werkt als manager maatschappelijk verantwoord ondernemen voor non-food Inretail. Daarnaast is ze bestuurslid van de Fair Wear foundation en consultant voor de Dutch Employers’ Cooperation Programme (DECP). Ze werkt al meer dan tien jaar voor bedrijfsverenigingen met een focus op mensenrechten en duurzaam ondernemen.

Femke werd in Trouw geïnterviewd over dit onderwerp: https://www.trouw.nl/economie/dwangarbeid-in-china-dat-is-een-zaak-voor-diplomaten-vindt-de-modebranche~bb6f3fe2/

Go to Top