Te mooi om weg te gooien: Verpakkingsdesign uit Japan


Productverpakkingen vormen een fascinerend onderdeel van de Japanse consumptiecultuur. Hedendaagse technologieën en marketingstrategieën bepalen grotendeels hun vorm. Het ontwerp is vaak geïnspireerd op decoratieve motieven van kunstobjecten uit het verleden. De esthetiek van verpakkingen wordt ook sterk beïnvloed door Japanse tradities rondom het verpakken van geschenken. Te mooi om weg te gooien. Verpakkingsdesign uit Japan laat zien hoe het heden en het verleden samenkomen in verpakkingsdesign.

De tentoonstelling toont drie thema’s: ‘Het artistieke Japan’, ‘De alchemie van alledag’ en ‘Verfraaide intenties’. ‘Het artistieke Japan’ laat Japanse objecten van negentiende-eeuwse verzamelaars zien die een inspiratiebron waren voor de opkomst van het Japonisme – een fascinatie met Japanse kunst, mode en design. Deze objecten spelen nog steeds een cruciale rol in de wereldwijde perceptie van Japanse materiële cultuur. Dit beeld gaat echter voorbij aan de sociaalhistorische en technologische veranderingen die de Japanse verpakkingsindustrie de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt.
De introductie van buitenlandse technologieën, materialen en esthetische concepten heeft geleid tot een duizelingwekkende verscheidenheid aan ontwerpen. Deze worden getoond in ‘De alchemie van alledag’. De objecten zijn prijswinnende ontwerpen van een verpakkingsontwerpwedstrijd die een maal per twee jaar georganiseerd wordt door de ‘Japan Package Design Association’. Bij het laatste thema ‘Verfraaide intenties’ staat het Mitsukoshi-warenhuis – het meest toonaangevende warenhuis in Japan – en de Japanse kunst van het inpakken van cadeaus centraal. Geschenken vertegenwoordigen een belangrijke vorm van consumptie in Japan en zijn bijzonder belangrijk voor de omzet van warenhuizen. De praktijk van het inpakken van geschenken bouwt voort op de traditie van het verpakken van kostbare voorwerpen, maar in de hedendaagse consumptiemaatschappij is het vooral een manier om de intentie van de gever te benadrukken.
Bij deze tentoonstelling worden verschillende activiteiten georganiseerd. Houd de website van het SieboltHuis in de gaten voor het actuele programma.
De tentoonstelling is verhuisd naar Polen. Vanaf 10 november 2016 tot en met 26 februari 2017 is de tentoonstelling te zien in Krakau. Kijk op deze website voor meer informatie.
Link naar de tentoonstelling in Krakau (in het Pools)

DOEL

De meeste publicaties over verpakkingsdesign in Japan suggereren dat er een ononderbroken continuïteit bestaat tussen de premoderne Japanse artistieke tradities en hedendaagse ontwerpen. De tentoonstelling Te mooi om weg te gooien: Verpakkingsdesign uit Japan plaats kritische kanttekeningen bij deze mythe. De gastcuratoren – dr. Ewa Machotka en prof. dr. Katarzyna J. Cwiertka, beiden verbonden aan de Universiteit Leiden – tonen aan hoe dit beeld ontstaan is en waarom het in stand blijft

PARTNERS

Leiden Asia Centre, NWO, Astellas B.V. JPDA, Mitsukoshi, Manggha Museum of Japanese Art and Technology, Leiden Stad van Ontdekkingen

LOOPTIJD

Locatie Japanmuseum SieboldHuis Leiden: 10 juni - 28 augustus Locatie Manggha Museum voor Japanse kunst en technologie, Krakau: 9 november - 28 februari 2016

CONTACT

kasia@leidenasiacentre.nl