Laden Evenementen

« Alle Evenementen

China Café: Drijven gekrenkte gevoelens het succes van brands in China?

19 May 2021 |  17:00 - 18:00

Het 14e Vijfjarenplan benadrukt het stimuleren van de binnenlandse Chinese vraag en buitenlandse investeringen en export. Als er een nieuw accent komt te liggen op ‘buy Chinese’, wat betekent dit dan voor de slagkracht van buitenlandse bedrijven actief in China? Blijft er voldoende ruimte voor hen om aan te sluiten bij wensen van de Chinese middenklasse? En is er een verband met de recente Chinese kritiek op buitenlandse modebedrijven? Is dit een voorbode voor andere industrieën? Wordt voor bedrijven de balanceeract tussen MVO-naleving en politieke neutraliteit steeds moeilijker?

In dit online China Café gaan wij samen met een panel van (ervarings-)deskundigen en het publiek in op deze vragen. We proberen de motivatie achter de strategie van het 14e Vijfjarenplan te begrijpen, en in kaart te brengen hoe dit duale karakter zowel knelpunten als mogelijkheden creëert voor buitenlandse bedrijven. In het bijzonder willen wij ons richten op de vraag hoe Chinese gekrenkte gevoelens en bewustwording de buitenlandse mode en textielindustrie beïnvloeden.

Registreren kan via de link bovenaan de pagina.

Om een idee te krijgen van doelstellingen, effecten en gevolgen, worden wij bijgepraat door (onderaan de pagina staan uitgebreidere bio’s):

  • Manya Koetse, expert op het gebied van sentimenten en invloed van de Chinese sociale media
  • Bei Wang, consultant voor Europese mode/luxe merken in China
  • Jan-Emile van Rossum, hoofd economisch netwerk van de Nederlandse ambassade in China
  • Een vertegenwoordiger van de mode industrie

Zie hier een video van South China Morning Post over dit onderwerp:

 

Manya Koetse
Manya Koetse is een China-kenner en social-trendwatcher, alsmede de hoofdredacteur van What’s on Weibo, een internationaal goedbezochte nieuwssite die inzichten geeft in de trending topics & digitale ontwikkelingen in China. Zij is zowel sinoloog als japanoloog (MPhil Universiteit Leiden), en woonde langere tijd in China. Tijdens haar studie in Beijing (Peking University), de stad die haar ‘tweede thuis’ werd, raakte zij geïnteresseerd in de digitale cultuur en de opzet van sociale media in China, die de afgelopen tien jaar een stormachtige transformatie hebben doorgemaakt.

Bei Wang
Bei Wang is mede-eigenaar van FIVE Degrees, digital strategie agency die westerse bedrijven helpt hun verhalen te vertellen, hun merken te promoten en hun producten en creatieve diensten aan de Chinese consument te verkopen.

 

Jan-Emile van Rossum
Jan-Emile van Rossum is hoofd economisch netwerk van de Nederlandse ambassade in China

 

 

Gegevens

Datum:
19 May 2021
Tijd:
17:00 - 18:00

Click here to register for this event

Loading gif