Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Verpakkingsdesign uit Japan

10 juni 2016 |  09:30 - 17:00

Productverpakkingen vormen een fascinerend onderdeel van de Japanse consumptiecultuur. Hedendaagse technologieën en marketingstrategieën bepalen grotendeels de vorm van verpakkingsdesign.

Het ontwerp is vaak geïnspireerd op decoratieve motieven van kunstobjecten uit het verleden. De esthetiek van verpakkingen wordt ook sterk beïnvloed door Japanse tradities rondom het verpakken van geschenken. Verpakkingsdesign uit Japan laat zien hoe het heden en het verleden samenkomen. Te mooi om weg te gooien!

Prof. Kasia Cwiertka, één van de directeuren van het LeidenAsiaCentre, heeft samen met dr. Ewa Machotka de tentoonstelling ‘Te mooi om weg te gooien: Verpakkingsdesign uit Japan’ samengesteld.

De tentoonstelling toont drie thema’s:  ‘Het artistieke Japan’, ‘De alchemie van alledag’ en ‘Verfraaide intenties’. ‘Het artistieke Japan’ laat Japanse objecten van negentiende-eeuwse verzamelaars zien die een inspiratiebron waren voor de opkomst van het Japonisme – een fascinatie met Japanse kunst, mode en design. Deze objecten spelen nog steeds een cruciale rol in de wereldwijde perceptie van Japans materiële cultuur. Dit beeld gaat echter voorbij aan de sociaalhistorische en technologische veranderingen die de Japanse verpakkingsindustrie de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt.

De introductie van buitenlandse technologieën, materialen en esthetische concepten heeft geleid tot een duizelingwekkende verscheidenheid aan ontwerpen. Deze worden getoond in  ‘De alchemie van alledag’. De objecten zijn prijswinnende ontwerpen van een verpakkingsontwerpwedstrijd die een maal per twee jaar georganiseerd wordt door de ‘Japan Package Design Association’.

Bij het laatste thema ‘Verfraaide intenties’ staat het Mitsukoshi-warenhuis – het meest toonaangevende warenhuis in Japan – en de Japanse kunst van het inpakken van cadeaus centraal. Geschenken vertegenwoordigen een belangrijke vorm van consumptie in Japan en zijn bijzonder belangrijk voor de omzet van warenhuizen. De praktijk van het inpakken van geschenken bouwt voort op de traditie van het verpakken van kostbare voorwerpen, maar in de hedendaagse consumptiemaatschappij is het vooral een manier om de intentie van de gever te benadrukken.

Meer Informatie

Gegevens

Datum:
10 juni 2016
Tijd:
09:30 - 17:00

Locatie

SieboldHuis, Rapenburg 19, Leiden